Maak je wervingsstrategie gerichter, creëer een persona
Wat is een persona?
Een techniek uit de bedrijfswereld die 'klanten' en hun leefwereld centraal zet i.f.v. een betere dienstverlening. Een persona is een profiel van een fictief persoon, maar toch levensecht én dynamisch (blijft ontwikkelen in de tijd) die een bepaalde doelgroep representeert. Een persona zorgt ervoor dat een doelgroep niet in vage kenmerken wordt omschreven maar gaat leven: omdat je ze kenmerken geeft en behoeften toeschrijft op basis van jouw kennis over je publiek.
Als je een brede doelgroep hebt, is het handig om meerde persona’s te maken. Een persona heeft interesses, gedrag en doelen die overeenkomen met het gedrag van je doelgroep. Je kruipt als het ware in de huid van je vrijwilliger.
Verschillende voorstellingsvormen zijn mogelijk: via een overzichtelijk sjabloon, een geschreven interview, via een filmpje ...
Voordelen
- Het helpt je te focussen en je kan gemakkelijker 'content' creëren op maat: Je gaat je boodschap, wervingsmethoden en -kanalen beter kunnen afstemmen, je gaat persoonlijker en gerichter werven. Potentiële vrijwilligers krijgen letterlijk “een gezicht” door deze persona's.
- Je gaat proactief nadenken over wat de persona nodig heeft om betrokken te zijn bij je organisatie, om tevreden te zijn, om zich gebonden te voelen.
- Persona’s dagen je uit zijn/haar noden steeds voor ogen te houden.
Aandachtspunten
- Maak maximum 4 tot 6 verschillende persona's (zorg wel voor voldoende variatie)
- Pluk geen profielen van het internet: persona's van jouw organisatie zijn uniek
- Wees realistisch en concreet in de beschrijving: maak een geloofwaardig persoon
Ondersteuning persona creëren
Je analyseert je huidige vrijwilligersploeg en krijgt handvaten aangereikt om potentiële vrijwilligers in kaart te brengen aan de hand van de PERSONA-reflectiemethodiek. Vrijwilligers krijgen letterlijk “een gezicht” door deze persona. Zij vertellen ons hun verhaal en dagen ons uit om de vrijwilliger als mens in al zijn eigenheid en diversiteit in beeld te houden.
Met deze hands-on vorming maak je je wervingsstrategie gerichter, efficiënter en effectiever, wat uiteindelijk leidt tot het aantrekken van de juiste vrijwilligers voor jouw organisatie.